کد خبر: ۳۱۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۱ - 2023January 10
بعد از اینکه تکلیف تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از 15سال سرانجام گرفت، از حدود یک‌ماه گذشته زمزمه‌های اجرای آن‌هم به‌گوش رسید
شفاآنلاین>سلامت>بعد از اینکه تکلیف تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از 15سال سرانجام گرفت، از حدود یک‌ماه گذشته زمزمه‌های اجرای آن‌هم به‌گوش رسید؛ موضوعی که البته حواشی خودش را داشت و این‌بار هم تعداد مخالفان از موافقان بیشتر بود؛ مخالفانی که معتقدند برای اجرای طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته است.

به گزارش شفاآنلاین:محمد شریفی‌مقدم، اوایل آذرماه امسال اعلام کرد دلیل اصلی ایجاد چنین قانونی این بود که خدمات پرستاران مانند سایر گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی ارزش‌گذاری شود. تمامی این موارد آماده بود و پس از تأکید رهبر انقلاب، قرار شد اجرا شود، اما این طرح بدون هرگونه برنامه‌ریزی دقیقی اجرایی شد.

به‌گفته او، بعد از پیشنهادهای بسیاری که درخصوص چگونگی اجرای این طرح مطرح شد، مقرر شد علی‌الحساب پرستاران هرچه کارانه گرفته‌اند ضرب در 2.2 شود و برای 3ماه آخر سال که قرار بود تعرفه‌گذاری اجرا شود، پرداخت کنند؛ به‌طور مثال اگر کارانه یک‌ماه پرستار 400هزارتومان باشد، ضرب در 2.2 شود و برای 3ماه او، 2میلیون‌و640هزار تومان بپردازند. این نوع پرداخت موجب شده تا مبالغ بسیار متفاوتی به پرستاران پرداخت شود؛ از یک‌میلیون تومان تا 30میلیون تومان و همین موضوع، اعتراض تمام پرستاران را در سراسر کشور موجب شده است.

اختلاف در پرداخت کارانه‌ها
رضا فانی، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری، می‌گوید: «سعی شده در تعرفه‌گذاری پرستاری اختلافاتی که در پرداخت کارانه وجود داشت، مثل اختلاف در رده‌های مختلف مدیریتی، مترون، سوپروایزر، سرپرستار با پرستاران بالین یا خط اصلی مراقبت در پرستاری و... تقریبا منطقی شده و تفاوت زیادی میان پرستاران و سوپروایزرها وجود نداشته باشد.» موضوع دیگری که می‌تواند جزو دغدغه‌های پرستاران باشد، اختلاف در پرداخت کارانه در بیمارستان‌های پروسیجر با بیمارستان‌های داخلی یا حتی بیمارستان‌های روان‌پزشکی است. فانی دراین‌باره می‌گوید: «‌کارانه فعلی چون از جزو حرفه‌ای مشتق می‌شود، بنابراین هرجایی که پروسیجر بیشتری است و اعمال جراحی بیشتری را انجام داده است، جزو حرفه‌ای بیشتری داشته و سهم بیشتری هم به کارکنان رسیده است، اما در تعرفه پرستاری، ارزش نسبی خدمات پرستاری در بخش‌های داخلی و جراحی مشابه هم دیده شده و بخش اعصاب و روان با یک اختلاف بسیار کمتر با توجه به اینکه در بخش روان ضریب پرستار به بیمار معمولا بالاتر است، جبران شده است.
به‌گفته او، تعرفه خدمات پرستاری به پایان خط نرسیده و حتما نیاز به این دارد که در تمامی دوره‌های مختلف هر سال کامل‌تر شود. مسئله مهم این است که هیچ تجربه بین‌المللی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نبوده و هیچ موردی را نمی‌توانید پیدا کنید که از این قانون الگوبرداری کرده باشد؛ لذا این قانون یکی از افتخارات پرستاری است که باعث شده خدمات پرستاران به‌طور اختصاصی در کشور ثبت شود و امید است الگویی برای کشورهای دیگر باشد.
به اعتقاد این عضو شورای‌عالی سازمان نظام پرستاری، موضوع مهمی که از طرف گروه‌های مختلف پرستاری به آن توجه شده و لازم است در این مورد بحث و بررسی بیشتری صورت گیرد، این است که تعرفه پرستاری قسمتی از آن ترمیم حقوق دریافتی و کمک به معیشت پرستاران بوده است، اما مسئله اصلی که نباید از نگاه‌ها دور داشت، کمک به ارتقای سطح حرفه‌ای پرستاری، افزایش اعتمادبه‌نفس حرفه‌ای در پرستاران و هویت‌بخشی به پرستاری است. این موضوع دستاورد بزرگی در پرستاری است و می‌توان آن را جزو دستاوردهای خوب نظام پرستاری و نظام سلامت در سال‌های اخیر دانست.

قانونی که سلیقه‌ای اجرا می‌شود
سلیقه‌ای اجرا شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هم موضوع مورد انتقاد رئیس هیأت‌مدیره نظام پرستاری تهران است. امین کوهساریان در این‌باره می‌گوید: «قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» مصوب مجلس که به پرستاران هویت‌بخشی می‌کرد، حدود 14سال اجرایی نمی‌شد تا اینکه پس از دستور مقام معظم رهبری در ایام کرونا با همراهی وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری مورد بازنگری قرار گرفت و به مرحله اجرا رسید.»
او با اشاره به اینکه بخشی از این قانون در ایام ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اجرایی شد و پرداخت‌هایی صورت گرفت، افزود: «در قدم اول سعی شد که این قانون بعد از 14سال اجرایی شود، اما همچنان مطلوب پرستاران نیست و لازم است که با بازنگری‌ها در این قانون، به نقطه دلخواه جامعه پرستاری برسیم. ما قوانین خوبی برای پرستاران داریم، اما متأسفانه در شیوه اجرا بایدها و نبایدها رعایت نمی‌شود؛ مثلا یکی از چالش‌های اساسی در حوزه پرستاری، عدم‌تسری قوانین مربوطه به همه گروه‌های پرستاری در همه صنوف است.» کوهساری با اشاره به اینکه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در حوزه تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی دچار چالش‌هایی است، افزود: همه پرستاران در هر بیمارستان و مرکز درمانی یک کار را انجام می‌دهند، اما تفاوت پرداختی عجیب‌وغریبی که در برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها وجود دارد، چالش‌هایی جدی برای گروه پرستاری ایجاد کرده است.همشهری
برچسب ها: پرستاری ، تعرفه ، طرح
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: